Neeeee, geen robot!

Een lieve, grappige, slimme meester of juf, die ook wel eens een foutje maakt. En….waaraan je kunt zien dat lesgeven leuk is! Vraag het aan kinderen en je weet meteen waar het allemaal om draait. Kinderen zeggen waar ’t op staat, in klare taal. Beter adviseurs kun je...

Lees meer

Spelen is “serious business”

De onderwijsavonden van Nivoz / hetkind  staan dit jaar in 't teken van "Spelen, leren, maken". Een prachtig en onuitputtelijk thema! Wat is de essentie van spel? Is spelen een levensbehoefte? Gaan spelen en leren samen? Kunnen spelen en leren eigenlijk wel zonder...

Lees meer

Een staaltje Passend Onderwijs

Over contact maken, vragen stellen en de kunst van leren weer leuk maken Vorige week mocht ik op een zonnige donderdagmiddag meedraaien in de klas van meester Jan in Blaricum. . Jan is een meester in het stellen van vragen. In zijn klas zitten kinderen die om wat voor...

Lees meer

Meningenspektakel

Het nieuwe rapport van de onderwijsinspectie “De staat van het onderwijs 2018” was nog niet koud de wereld in gestuurd of er ontstond een flinke ontploffing van meningen en ideeën over hoe het komt en hoe het anders moet. Check maar eens #svho… Wat is de oorzaak van...

Lees meer

Juf op een voetstuk

Ik ben voor een training op zoek naar inspiratie en info. over creativiteit. Tussen de boeken in de kast kom ik een mapje tegen waarin de tekening zit die ik vroeger heb gemaakt. Een statieportret van mijn juf, in lekkere zachte kleurige wasco. Ze was een pedagoog met...

Lees meer

Teamwork in actie

Zet een groep mensen bij elkaar en je hebt nog niet meteen een team. Een effectief team is een team waarin onderlinge verschillen omarmd en begrepen worden. Sterker nog, daar wordt gebruik van gemaakt. In zo’n team kom je allemaal aan bod. Je bent wat rustiger,...

Lees meer

Noor is trots ….”Doei bij!”

Niets mooiers dan met kinderen in gesprek gaan over leren en wanneer je trots bent omdat je iets overwonnen hebt. Als je aan een volwassene de vraag stelt “Wanneer heb je voor ’t laatst iets nieuws geleerd? “, moeten ze vaak lang nadenken. Best wonderlijk want in ’t...

Lees meer

Napijn

Ik ben in gesprek met mijn oudste zoon, hij is vandaag 29 jaar geworden. Hij rent rustig 30 km naar z’n huis in Amsterdam om daar z’n racefiets op te halen en nog eens 30 km terug te fietsen. Vervolgens trekt hij bij ons alle laden en kasten open, op zoek naar alles...

Lees meer

Van “Oh nee” naar “Oké” & “Go”!

Welke verwachtingen heb jij van jezelf? Uit onderzoek blijkt dat de verwachtingen die je van jezelf hebt heel veel invloed hebben op je leerproces. Als je basisinstelling is “Dat gaat me lukken”, gebruik je de vaardigheden die je hebt sneller, waardoor je…. hoe kan ’t...

Lees meer

Motivatie 3.0

Sommige boeken komen eigenlijk nooit netjes op een rijtje in mijn kast te staan. Ze blijven in stapeltjes liggen, naast bank en bed, op tafel. Drive, het boek van Daniel Pink over intrinsieke motivatie, is er zo een.  Een boek dat het niet verdient weggezet te...

Lees meer

Terugblik na de zoveelste twitterdiscussie

Een "draadje" , zo heet dat in twitterjargon begrijp ik inmiddels. Jaar in jaar uit laaien de discussies weer op over hoe "ons" onderwijs er uit zou moeten zien. Ik denk daar ook veel over na. Lees de nieuwste inzichten, haal onderzoeken erbij. En opeens moest ik weer...

Lees meer

De Denkfabriek

Het is maandagmiddag en we gaan aan de slag in de Werkplaatsen. Denk bij een Werkplaats aan een atelier, waarin van alles te onderzoeken, te leren en te maken valt. Tussen de middag worden kasten en dozen uit alle hoeken van de school tevoorschijn gerold. Tafels...

Lees meer