Als je leert ben je in beweging!


Marga Duijn, directeur Curtevenneschool
“Angeline heeft in ons team een training gegeven over feedback & feedup. Dit deed ze door een goede afwisseling in: het zelf voordoen, de theorie kort samenvatten en oefenen met elkaar.  Wij leerden hoe onze tip (feedup) een colllega verder kan brengen in diens ontwikkeling. Dit vergroot de professionaliteit in het team. Angeline heeft door haar brede ervaring in het onderwijs en haar deskundigheid t.a.v. trainingen en workshops voor ons een afwisselende en leerzame dag verzorgd. Een aanrader voor alle collega’s in het onderwijs!”

 

Top 10 trainingen

Mijn aanpak

Verhelderende intake
Door veel vragen te stellen weet ik waar de hobbels zitten en wat er te leren valt.
Dat voorkomt een hoop wazige blikken bij de start “Huh? Nergens last van!” De intake vormt de basis van mijn training.

Ontwerp op maat
Ik maak gebruik van de herkenbare praktijksituaties die uit de intake zijn gekomen. Mijn gereedschapskist is gevuld met allerlei verschillende oefeningen en werkvormen. Daarmee maak ik een pakkend programma, waar ter plekke ook nog in te variëren is.

De praktijk als basis
Dat wat je leert is steeds gekoppeld aan je werk. Aansluiten op de praktijk werkt extra motiverend. Je kunt het immers “morgen” toepassen. Het helpt ook om te weten waarom iets “werkt”. Vandaar dat ik ook aandacht besteed aan theoretische onderbouwing.

Doelgericht en energiek
Niet “praten over”, maar “doen”. Zo ervaar je zelf direct het effect. Immers….als je op een turnclub zit heeft ’t geen zin om lang te praten over hoe je de Flik-Flak doet. Je moet gewoon gaan!
We werken in een veilige sfeer, vanuit de positieve insteek en ’t is fijn als er ook gelachen wordt!

Transfer: praktisch anker voor dagelijks gebruik
Maar hoe gaat ’t verder na de training? In de waan van alledag verval je zo weer in ’t oude patroon. Aan ’t einde van de training maak je daarom concrete afspraken, met jezelf en met je collega’s. Je krijgt een “Anker A4tje” met praktische tips en een document met de achterliggende theorie.
Daarnaast bied ik coaching “on the job”, observaties en praktijkopdrachten aan.

Meer weten? Neem contact op voor al je vragen.

1. Compliment! Van schone schijn naar fundament.

Ontdek de kracht van ’t compliment

Door je studiedag te beginnen met het geven en ontvangen van een compliment komt er plezier en energie vrij. Deze positieve feedback training is dus een mooie opstap naar een cultuur waarin ruimte is voor zelfreflectie, waarin je elkaar verbetertips kunt geven, en kunt aanspreken.   

Deze korte workshop kun je zien als de start van feedback geven en ontvangen.

Vaak hebben we te weinig oog voor dat wat goed gaat. En laat dat nou net een stevige basis zijn voor verbetering.

In deze training is aandacht voor 

  • Elkaar oprecht een concreet compliment geven
  • Een compliment ontvangen

En je ziet het verband tussen het geven van een compliment, procesgerichte, positieve feedback en een lerende cultuur!

2. Feedback “On the job”

Over tips en tops in klare taal

Als leerkracht sta je iedere dag weer tussen de lerende kinderen. We weten inmiddels uit onderzoek dat goede, procesgerichte feedback een van de belangrijkste ingrediënten is voor goed onderwijs. Van goede feedback leert een kind.

En hoe zit dat met ons?

Wat voor kinderen werkt, werkt ook voor volwassenen. Leerkrachten die elkaar op een positieve manier feedback geven werken beter samen. Je hoeft immers niet alles te weten en te kunnen en de frisse kijk van een ander kan je verder helpen. Maar laat nu net dat feedback geven aan je collega in de praktijk best lastig zijn. Pak je de do’s en don’ts erbij, dan ziet het er simpel uit. Als je er praktisch mee aan de slag gaat ervaar je waar de valkuilen zitten. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat iemand zich aangevallen voelt? Wat zeg je na een “ja maar”? En wat als iemand zich totaal niet herkent in wat je zegt?

In deze training is aandacht voor 

  • Zichtbaar gedrag concreet benoemen
  • Focus: niet alles tegelijk
  • Actief luisteren en de kunst van vragen stellen
  • Aangeven wat jij belangrijk vindt
  • Ondersteunen zonder “het aapje op je schouder te nemen”
3. Lastige ouders bestaan niet

Verleg je aandacht van “zenden” naar ontvangen

Communicatie met ouders is een flink deel van je werk als leerkracht, IBer of directeur. Over het algemeen gaat het allemaal prima. Je verstaat elkaar en wilt net als de ouder het beste voor het kind. Uit onderzoek weten we dat betrokken ouders een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van het kind. En die betrokken ouders hebben vaak een verwachting van de leerkracht, van de school. Daar kan spanning ontstaan. Want soms strookt dat niet met dat wat jij als directeur, IBer of leerkracht kunt waarmaken of met het beeld dat je hebt van een kind. Hoe krijg je het beeld goed afgestemd? Hoe maak je gebruik van de kennis en ervaring van ouders? Hoe werk je effectief samen?

Superluisteren is het “toverwoord”. Door de aandacht te verleggen van “zenden” naar “ontvangen” kom je niet alleen veel meer te weten, maar komt jouw boodschap ook beter aan. Zo creëer je een basis voor samenwerking.

In deze training is aandacht voor

  • Het effect van actief luisteren met je aandacht bij de ander
  • Reflectieve, open vragen stellen
  • Concreet benoemen wat je ziet
  • Helder je boodschap verwoorden
  • Grenzen stellen en concrete afspraken maken
4. In gesprek met je leerling

De kracht van superluisteren en vragen stellen 

De aandacht in ’t onderwijs wordt stap voor stap verlegd van “praten óver” naar “praten mét” je leerling. Het is voor een kind heel motiverend om zicht te hebben op “Wat kan ik al?” en “Wat kan ik nog leren?”. Daarover met je leerling in gesprek gaan is een hele uitdaging. Je echt inleven in de belevingswereld van het kind is één ding. Daarbovenop komt het luisteren, de juiste vragen stellen, niet te snel met oplossingen komen en het kind begeleiden bij ’t stellen van een leerdoel.  

In deze training is aandacht voor

  • Leren over leren: Hoe werkt het?
  • De opening: een helder doel is ’t halve werk
  • Superluisteren met je aandacht bij het kind
  • Reflectieve, open vragen stellen
  • Samen doelen stellen
  • Afspraken maken
5. Op de zeepkist

Presenteren met lef

Je hebt veel kennis en bent gepassioneerd, kortom je hebt een verhaal! Jouw verhaal met passie vertellen werkt het best als je presenteert vanui je persoonlijke kracht. Want: Of je publiek nu uit ouders of leerkrachten bestaat. Of je nu een presentatie geeft op een ouderavond of een workshopf aan collega’s…. Jouw boodschap komt over als je op je “eigen-wijze” presenteert, gebruikmakend van je sterke punten zodat je de “beste versie van jezelf” bent!

In deze training is aandacht voor  

  • Een goed begin is ’t halve werk: de eerste zin
  • De taal van je lichaam
  • Van flipover tot Powerpoint, Keynote, Prezi….. : alles over tops & flops
  • Interactie maakt actief: Hoe zet je verschillende werkvormen in, zodat je publiek betrokken blijft
6. Vergaderen 3.0

….Is eigenlijk geen vergaderen….

Is de vergadering op je school een verplicht nummer? Heb je het gevoel dat je als voorzitter te hard werkt en teveel aan het zenden bent? Vind je het als teamlid lastig om je mening naar voren te brengen? Er is veel te doen in ’t onderwijs en onze tijd is kostbaar. Dus is ’t zaak om meer uit een sessie met je team te halen. Maak ’t inspirerend, actief, positief en effectief!

Deze training bestaat uit een aantal bouwstenen die los van elkaar en gecombineerd gebruikt kunnen worden 

  • Ga samen in gesprek. Van discussie naar dialoog: superluisteren en de kunst van vragen stellen.
  • Tips en tops in klare taal. Open communicatie en feedback geven.
  • Maak je punt. Kort en bondig je idee presenteren.
  • De spelregels. Coöperatieve werkvormen, doelen stellen en acties plannen.
7. De pauzeknop

Zorgvuldig de tijd nemen om ja of nee te zeggen voorkomt een hoop stress

Soms lijkt onderwijs een beetje op voetbal…iedereen heeft er verstand van. Daardoor heb je te maken met veel verwachtingen.

Werkend in ’t onderwijs komt er een heleboel op je bord. Je hebt niet alleen te maken met normen van de overheid, de inspectie, maar ook met vragen en meningen van ouders, collega’s. En er is nu eenmaal altijd veel te doen, ’t is nooit “klaar”. Er is die volle mailbox, dat appje wat om een actie vraagt, die ouder die ’s ochtends bij de deur nog een vraag stelt (en meteen antwoord wil).

Je zegt “ja” op een verzoek voordat je er erg in hebt. Je geeft antwoord op een vraag terwijl je daar eigenlijk geen tijd voor hebt. Doe je dat te vaak dan veroorzaakt dat stress en vermoeidheid.

Deze training gaat over assertiviteit. Je zorgt voor jezelf, met respect voor de ander. Je leert een buffertje in te bouwen tussen de vraag van de ander en jouw antwoord. Dat buffertje is de Pauzeknop.

In deze training is aandacht voor

  • De instinkers: Leer ze te herkennen.
  • De eerste reactie, hoe bouw je rust in?
  • Concreet benoemen wat je voelt of wat je ziet
  • Helder je boodschap verwoorden
  • Grenzen stellen en als ’t nodig is concrete afspraken maken
8. Van ja maar…. naar ja en

Op weg naar positief en constructief gedrag

Ken je die situatie waarin een gesprek vastloopt? Je draagt ideeën aan, maar alles wat je zegt lijkt te verdwijnen in een diepe put. En na zo’n gesprek zit jij in de put. Alle energie is weggevloeid. Ook in een groepsgesprek of een teamoverleg kan de stemming omslaan van energiek naar vermoeid. Alles is een probleem en de oplossing raakt steeds verder uit beeld.

Maar ’t kan ook zo zijn dat je zelf het gevoel hebt dat alles je overkomt en dat je vastloopt. Dat je niet meer in staat bent oplossingen te zien. We kijken in deze training ook naar je eigen rol.
Blijf je vaak helpen, oplossingen aandragen terwijl de ander er niets mee lijkt te doen? Zo krijg je de ander in actie.
Zie je zelf geen uitweg om iets aan te pakken, te veranderen? Zo neem je ’t heft weer in handen.
De sleutel ligt in ’t verleggen van de focust: Waar heb je invloed op en waar niet?

In deze training is aandacht voor

  • Het effect van actief luisteren met je aandacht bij de ander
  • De kunst van reflectieve, open vragen stellen
  • Concreet benoemen wat je ervaart
  • Helder je boodschap verwoorden
9. Jij bent aan zet & Samen in gesprek

“When teachers grow, so do learners.”

Als leerkracht werk je de hele dag met lerende kinderen. Kinderen die iets nieuws onder de knie moeten krijgen, die op onderzoek uitgaan en die trots kunnen zijn als ze iets hebben bereikt. Om ze in dat proces te begeleiden is ’t noodzakelijk dat je zelf ook leert en op onderzoek uitgaat. Heb je goed zicht op waar je je in kunt ontwikkelen? Heb je voor ogen waar je over een aantal jaar wilt staan?

In deze training leggen we de link tussen jouw professionele ontwikkeling, de ontwikkeling van je school en de organisatie waar je werkt.

Daarnaast gaan we actief aan de slag met hoe je effectiever in gesprek hierover kunt gaan met je leidinggevende.

Deze training bestaat uit twee onderdelen die los van elkaar of gecombineerd georganiseerd kunnen worden.

Jij bent aan zet

  • Je school, de organisatie waar je werkt, als leergemeenschap.
  • De leraar als professional: Wat wordt er verwacht? Nieuwe bekwaamheidseisen, inspectiekader, lerarenregister.
  • Je persoonlijke professionele ontwikkeling: Waar wil je naar toe?

Samen in gesprek

  • Zelfreflectie. “Wat kan ik hieraan doen?”
  • Het ontvangen en geven van feedback
  • De kunst van vragen stellen
  • Het effect van echt concrete doelen en acties formuleren.
10. Workshop: De blinde vlek check

Je school als leeromgeving onder de loep.

Je komt er niet aan toe om met een frisse blik naar je eigen school te kijken. En ’t is bekend…..alles went! Denk maar eens aan hoe je misschien thuis nog steeds dat passende lampje niet hebt gevonden. Er hangt al maanden een peertje. Of dat likje grondverf op de deur. Je ziet ’t niet meer. Herkenbaar?
Hoe zien ouders je school als ze binnenkomen? Wat ervaren kinderen in je groep als ze aan ’t werk zijn?
Tijd voor een “blinde vlek check”, oftewel een frisse blik!

Voorafgaand aan deze training bekijk ik de website en breng ik als “mysterie guest” een bezoekje aan de school.
Mijn eerste indruk verwerk ik in twee A4tjes.
Die A4tjes vormen de basis van de training.
In de training gebruiken bekijken we je school en de leeromgeving vanuit verschillende perspectieven.

In deze training is aandacht voor

  • Een goed begin is ’t halve werk: de ontvangst
  • Het effect van een rijke leeromgeving: de invloed van de omgeving op ons brein
  • Inspiratie en “good practice”
  • Een rondje school: kijkje door de bril van het kind en de ouders
  • En nu? Concrete doelen en acties
11. Coöperatieve werkvormen: Hoe zet je ze in?
12. Kind aan ’t roer. Hoe geef je eigenaarschap aan je leerlingen
13. Kort maar krachtig: de do’s & dont’s bij instructie

Als je leert ben je in beweging!


Marga Duijn, directeur Curtevenneschool
“Angeline heeft in ons team een training gegeven over feedback & feedup. Dit deed ze door een goede afwisseling in: het zelf voordoen, de theorie kort samenvatten en oefenen met elkaar.  Wij leerden hoe onze tip (feedup) een colllega verder kan brengen in diens ontwikkeling. Dit vergroot de professionaliteit in het team. Angeline heeft door haar brede ervaring in het onderwijs en haar deskundigheid t.a.v. trainingen en workshops voor ons een afwisselende en leerzame dag verzorgd. Een aanrader voor alle collega’s in het onderwijs!”