De “Flapuit”

De “Flapuit”

Bij de communicatietraining voor professionals in opleiding, aan ’t eind van de eerste stage periode, starten we met een terugblik. Grote flappen op tafels in verschillende thema’s. Rondlopen, schrijven en praten. De "Flapuit". Zo heb je meteen heel effectief nieuwe...

Lees meer
Wat werkt? & Wat niet?

Wat werkt? & Wat niet?

Hoe voorkom je dat je als “vers afgestudeerde” zorgprofessional op de automatische piloot een nieuwe lichting studenten gaat begeleiden? Door vooral weer even goed stil te staan bij wat voor jou werkte. Aan welke docent, begeleider, bewaar jij goede herinneringen? Wat...

Lees meer
Online blijvertje en de kracht van “life”

Online blijvertje en de kracht van “life”

Online is “here to stay”. Superfijn om weer fysiek trainingen te mogen geven! Ik flapte er deze week bij de start uit: “Heerlijk, iedereen is er weer met armen en benen!” Wat ik miste? Deelnemers die langzaamaan binnendruppelen. Een klein praatje vooraf, oogcontact....

Lees meer
Briljant op de terugweg : – )

Briljant op de terugweg : – )

Ken je dat? Je blikt terug, op weg naar huis, op de fiets, in de trein, in de auto, en denkt “Waarom heb ik dat niet gezegd?” Die ene zin, adrem, precies op maat…. Die reactie schoot je net niet te binnen op het juiste moment. Of je glimlachte en zei "Ja” terwijl je...

Lees meer
De wondere wereld van teams

De wondere wereld van teams

Op een druilerige donderdagmiddag heb ik een hele fijne korte webinar van #TicaPeeman van #Vistrainingen: De feiten over Tuckman. Tuckman's theorie over de verschillende fases waarin een team zich kan bevinden, wordt veel gebruikt in teambegeleiding. Tijd voor een...

Lees meer
HUP…. Je valkuil in!

HUP…. Je valkuil in!

Stel …. Je bent een creatief. Je barst van de ideeën. Zolang je je kan herinneren was je al bezig met waanzinnige plannen. Je hebt er lol in, het gaat vanzelf. Wordt ’t na verloop van tijd een beetje teveel van ’t goede? Is er geen enkel idee dat “pootjes krijgt, dat...

Lees meer
Scharrelen

Scharrelen

Kippen scharrelen het liefst de hele dag rond. Ze moeten iets te doen hebben, zoeken naar voedsel. Als je kippen in een ren houdt zonder dat ze iets te doen hebben richten ze de aandacht teveel op elkaar en worden ze agressief. Wij als mens moeten ook kunnen...

Lees meer
Over stressen en stretchen

Over stressen en stretchen

Wanneer leer je wel en wanneer niet? Comfort Als je lekker in je “comfortzone” zit voel je je op je gemak. Je doet iets wat je al kunt, waar je je vaak prettig bij voelt. Je kunt er lol in hebben, denk aan lekker wandelen in het bos. Je kunt ’t ook simpelweg doen...

Lees meer
De berijder, de olifant en het pad

De berijder, de olifant en het pad

Niet kunnen doen en laten wat je wilt, niet gaan en staan waar je wilt. Jezelf aan banden leggen voor een lange termijn doel, in deze ingewikkelde crisisperiode wordt er veel gevraagd van onze zelfbeheersing. Hoe moeilijk is 't om NU, voor een lange termijn doel iets...

Lees meer
Online avontuur

Online avontuur

In de afgelopen weken heb ik weer flink wat online “communicatietrainingsavonturen” (mooi woord voor scrabble!) beleefd. Natuurlijk gaat er niets boven “live” interactie, maar nood breekt wetten. Samen leren en plezier hebben lukt wonderwel. Ook al kost ‘t je als...

Lees meer
Het walhalla is een lab

Het walhalla is een lab

Een zonnige donderdagochtend op een pleintje voor een onopvallend gebouw in het centrum van Zutphen. Een bundeltje groep 8 scholieren staat geconcentreerd te luisteren naar Marco Mout. Een beetje opgewonden …“Wat gaat er komen?”. Justus, een van de Walhallab...

Lees meer
Neeeee, geen robot!

Neeeee, geen robot!

Een lieve, grappige, slimme meester of juf, die ook wel eens een foutje maakt. En….waaraan je kunt zien dat lesgeven leuk is! Vraag het aan kinderen en je weet meteen waar het allemaal om draait. Kinderen zeggen waar ’t op staat, in klare taal. Betere adviseurs kun je...

Lees meer
Wat is er blijven plakken?

Wat is er blijven plakken?

Even ertussenuit, uit de waan van de dag en ondergedompeld worden in verhalen, ideeën over onderwijs, best een aantrekkelijke gedachte. Op woensdag 31 oktober zakte ik dus in zo’n comfortabele zachte rode stoel in de grote zaal van Theater Amsterdam voor...

Lees meer
Spelen is “serious business”

Spelen is “serious business”

De onderwijsavonden van Nivoz / hetkind  staan dit jaar in 't teken van "Spelen, leren, maken". Een prachtig en onuitputtelijk thema! Wat is de essentie van spel? Is spelen een levensbehoefte? Gaan spelen en leren samen? Kunnen spelen en leren eigenlijk wel zonder...

Lees meer
Een staaltje Passend Onderwijs

Een staaltje Passend Onderwijs

Over contact maken, vragen stellen en de kunst van leren weer leuk maken Vorige week mocht ik op een zonnige donderdagmiddag meedraaien in de klas van meester Jan in Blaricum. . Jan is een meester in het stellen van vragen. In zijn klas zitten kinderen die om wat voor...

Lees meer
Meningenspektakel

Meningenspektakel

Het nieuwe rapport van de onderwijsinspectie “De staat van het onderwijs 2018” was nog niet koud de wereld in gestuurd of er ontstond een flinke ontploffing van meningen en ideeën over hoe het komt en hoe het anders moet. Check maar eens #svho… Wat is de oorzaak van...

Lees meer
Juf op een voetstuk

Juf op een voetstuk

Ik ben voor een training op zoek naar inspiratie en info. over creativiteit. Tussen de boeken in de kast kom ik een mapje tegen waarin de tekening zit die ik vroeger heb gemaakt. Een statieportret van mijn juf, in lekkere zachte kleurige wasco. Ze was een pedagoog met...

Lees meer
Teamwork in actie

Teamwork in actie

Zet een groep mensen bij elkaar en je hebt nog niet meteen een team. Een effectief team is een team waarin onderlinge verschillen omarmd en begrepen worden. Sterker nog, daar wordt gebruik van gemaakt. In zo’n team kom je allemaal aan bod. Je bent wat rustiger,...

Lees meer
Noor is trots ….”Doei bij!”

Noor is trots ….”Doei bij!”

Niets mooiers dan met kinderen in gesprek gaan over leren en wanneer je trots bent omdat je iets overwonnen hebt. Als je aan een volwassene de vraag stelt “Wanneer heb je voor ’t laatst iets nieuws geleerd? “, moeten ze vaak lang nadenken. Best wonderlijk want in ’t...

Lees meer
Napijn

Napijn

Ik ben in gesprek met mijn oudste zoon, hij is vandaag 29 jaar geworden. Hij rent rustig 30 km naar z’n huis in Amsterdam om daar z’n racefiets op te halen en nog eens 30 km terug te fietsen. Vervolgens trekt hij bij ons alle laden en kasten open, op zoek naar alles...

Lees meer
Van “Oh nee” naar “Oké” & “Go”!

Van “Oh nee” naar “Oké” & “Go”!

Welke verwachtingen heb jij van jezelf? Uit onderzoek blijkt dat de verwachtingen die je van jezelf hebt heel veel invloed hebben op je leerproces. Als je basisinstelling is “Dat gaat me lukken”, gebruik je de vaardigheden die je hebt sneller, waardoor je…. hoe kan ’t...

Lees meer
Terugblik na de zoveelste twitterdiscussie

Terugblik na de zoveelste twitterdiscussie

Een "draadje" , zo heet dat in twitterjargon begrijp ik inmiddels. Jaar in jaar uit laaien de discussies weer op over hoe "ons" onderwijs er uit zou moeten zien. Ik denk daar ook veel over na. Lees de nieuwste inzichten, haal onderzoeken erbij. En opeens moest ik weer...

Lees meer
De Denkfabriek

De Denkfabriek

Het is maandagmiddag en we gaan aan de slag in de Werkplaatsen. Denk bij een Werkplaats aan een atelier, waarin van alles te onderzoeken, te leren en te maken valt. Tussen de middag worden kasten en dozen uit alle hoeken van de school tevoorschijn gerold. Tafels...

Lees meer